Mentorointiohjelma – Alumnit työllistymistä tukemassa

 

Mentorointiohjelma on kehitetty OTE-hankkeen Diakin osatoteutuksessa. OTE-hankkeen ja yhteiskehittämisen hengessä Mentorointiohjelma on suunniteltu ja rakennettu yhdessä AMK:n alumnien ja opiskelijoiden kanssa.  Mentoroinnilla tarkoitetaan ohjausta ja tukea, jota kokeneempi henkilö antaa kehityshaluiselle mentoroitavalle, eli aktorille. Mentori on luotettavaa neuvonantajaa, joka sitoutuu auttamaan aktoria tämän ammatillisessa kehittymisessä ja antor puolestaan on kehittymishaluinen henkilö, joka on valmis luottamukselliseen vuorovaikutussuhteeseen mentorin kanssa. (Kupias & Salo, 2014. Teoksessa Mentorointi 4.0) Tämän mentorointiohjelman esittelyn lähtökohta on toiminnan mallintaminen eri AMKien toimintakäytännöiksi.

Tässä mentorointiohjelmassa mentoreina toimivat AMK:n alumnit ja aktoreina, eli mentoroitavina, AMK:n loppuvaiheen opiskelijat. Mentorointiohjelman tavoitteena on kehittää opiskelijoiden työllistymistä tukevaa AMK:n alumnitoimintaa sekä tukea opiskelijaa merkittävässä elämänvaiheessa, opiskelusta työelämään siirtymisen taitekohdassa. Mentorointiohjelma tukee sekä mentoria että aktoria tavoitteellisessa mentorointiprosessissa.

Mentorointiohjelma toiminnallinen osuus rakentuu yhden lukukauden ajalle, joskin haluprosessi ajoittuu edellisen lukukauden puolelle. Prosessi sisältää yhteiset aloitus- ja päätöstapaamiset sekä noin viisi aktorin ja mentorin kahdenkeskistä tapaamista. Mentorin ja aktorin kesken tapaamiset sovitaan heille parhaiten sopiviin ajankohtiin. Tiivistettynä koko mentorointiprosessin voi kiteyttää seuraavaan prosessikaavioon:

 

Hakuprosessi käynnistetään edellisen lukukauden lopussa AMK.n alumni ja opiskelija kanavissa. Hakulomakkeessa (Linkki hakulomakkeeseen) molemmilta osapuolilta kysytään tavoitteita ja odotuksia mentorointiin ja niiden pohjalta tehdään parien matsaus. Matsauksessa pyritään huomioimaan yhteisiä tekijöitä, kuten koulutusala, tavoitteet ja työura/-toiveet.

 

Esittäytymiskirje ennen aloitustapaamista käynnistää aktorin ja mentorin tutustumisen. Aktor kirjoittaa mentorilleen lyhyen esittelykirjeen itsestään. Tämän on todettu muissa mentorointimalleissa sitouttavan aktoreita mentorointiprosessiin, samoin kuin yhteinen aloitustapaaminen.

 

 

Aloitustapaamisessa sisältönä on mentorointiohjelman periaatteet, tavoitteet, rakenne ja mentorointisopimus. Jokaisen AMK:n on tärkeä pohtia oman organisaation tavoitteita mentorointiohjelmalle. Perehtyminen mentoroinnin yleisiin sopimuksiin on oleellista molemminpuolisen toiminaan sitoutumisen takia.

Aloitustapaamisessa tutustutaan mentorointisopimukseen (Linkki sopimukseen), joka on aktorin ja mentorin välinen sopimus yhteiselle mentorointiprosessille. Mentorointisopimus kirjataan ensimmäisellä aktor-mentor -tapaamisella ja se suuntaa prosessin kulkua.  Sopimuksen tavoitteena on pohtia yhdessä teemoja, joiden käsittely tukee valmistumisvaiheessa olevaa opiskelijaa ammatillisuuden ja työllistymisen teemoissa. Sopimus myös sitouttaa osapuolia yhteiseen prosessiin sekä mentorointiohjelman periaatteisiin. Mentorointiohjelman periaatteita ovat mm:

  • Mentorin ja aktorin suhde on luottamuksellinen ja perustuu molemminpuoliseen kunnioitukseen.
  • Keskusteluissa pyritään avoimuuteen ja rehellisyyteen.
  • Sitoutuminen sovittuihin tapaamisiin ja prosessiin on tärkeää. Jos aktorille tai mentorille tulee pakottava este, hän ilmoittaa siitä mentorille/aktorille tässä sopimuksessa sovitulla tavalla.
  • Huomioidaan, että molemmat ovat vapaaehtoisesti prosessissa mukana. Mentorointi voidaan tarvittaessa keskeyttää yhteisestä sopimuksesta (esim. yllättävät elämäntilannetekijät) jolloin siitä tulee ilmoittaa AMK:n alumniyhdyshenkilölle.

 

Aktoreiden ja mentoreiden kahdenkeskisissä tapaamisissa keskusteltavien teemojen sisällöt määräytyvät sekä yksilöllisen mentorointisuunnitelman että aktorin ajankohtaisten tarpeiden ja tavoitteiden pohjalta. Tapaamisissa voidaan käsitellä mm. seuraavia teemoja:

  • Ammatillinen kasvu ja urakehitys
  • Pohdintaa eri työmahdollisuuksista
  • Opiskeluun liittyvät pohdinnat (tehtävät, opinnäytetyön aihe, harjoittelupaikat)
  • Jatkokoulutus, oman suunnan kirkastaminen
  • Omien vahvuuksien löytäminen ja osaamisen sanoittaminen
  • Omien kehittämishaasteiden tarkastelu
  • Työnhaun asiakirjat, työnhaku
  • Yrittäjyys
  • Oman hyvinvoinnin, työssä/opinnoissa jaksamisen, ajankäytön ja itsensä johtamisen kysymykset

 

Ryhmätyönohjaus on osa mentorointiohjelmaa. Mentoreille tarjotaan mahdollisuus osallistua ryhmätyönohjaukseen mentorointiprosessin aikana. Työnohjaus tukee mentoreita tavoitteellisessa prosessissa sekä tarjoaa alumnille/mentoreille vertaistukea ja verkostoitumista. Mentorit voivat jakaa hyviä käytäntöjä ja saada toisiltaan vertaisnäkökulmaa omaan kysymykseen. Työnohjaus toteutuu kolme kertaa lukuauden aikana ja se perustuu luottamuksellisuuteen.

 

Yhteinen päätöstapaaminen sulkee aktorien ja mentoreiden yhteisen mentorointimatkan. Päätöstapaamisessa arvioidaan prosessia yhdessä ja pohditaan myös kehittämisehdotuksia seuraaviin toteutuksiin. Palautetta ja arviointia kerätään koko prosessita myös nimettömänä webropolin kautta. Mentoreille jaetaan todistukset päätöstilaisuuden yhteydessä.

 

Mentorointiprosessi on avattu kokonaisuudessaan lukukausittaiselle aikajanalle ja vuosikello ohjaa mentorointiprosessin organisointia ja ohjauksen eri vaiheita.