Työnhakutuutori 5 op
Jakso sisältää 8 tapaamiskertaa kaikkien osallistujien kesken sekä 2 lukupiiritapaamista pienemmissä ryhmissä sovitusti. Lukupiirissä käsiteltyä materiaalia reflektoidaan myös tapaamisissa sen jälkeen, kun lukupiirikerrat ovat olleet (tämä ei näy ohjelmassa). Lukupiirin ajankohdat kannattaa sopia heti ensimmäisessä tapaamisessa siten, että ensimmäinen lukupiirikerta on mahdollisimman pian jakson alettua. Molemmat lukupiirit pitää olla suoritettuna ennen kuin voi aloittaa vertaisohjauksen.
Välitehtävissä opiskelija voi syventyä käsiteltyihin asioihin ja omakohtaistaa niitä sekä harjoitella sisältöjä tekemällä itse joitain työnhakuun liittyviä tehtäviä. Tällöin niitä voi paremmin käyttää myös vertaisohjauksessa.
Kaikkien tapaamiskertojen on tarkoitus olla keskustellen käytäviä. Ajatuksena on, että ohjaaja / opettaja tuo virikkeitä ja antaa tietoa sopivista materiaaleista. Opiskelijat kuitenkin jakavat myös omaa tietoaan ja vinkkejään työnhausta muille ryhmään kuuluville.
-
Tapaamiskerran ohjelma: Orientaatio jaksoon, Ohjauksen näkökulma, Työnhakuun valmistautuminen.
Tavoitteet: Ohjausprosessin hahmottaminen suunnitelmallisena ja tavoitteellisena prosessina. Ymmärrys työnhausta proaktiivisena toimintana.
Sisällöt:
Ohjaus tavoitteellisena prosessina
Proaktiivinen työnhaku ja verkostoituminen
Tutustuminen työnhakusivustoihin
Välitehtävä 1. Proaktiivinen työnhaku ja verkostoituminen
-
Tapaamiskerran ohjelma: Omat vahvuudet ja niiden peilaaminen työmarkkinatilanteeseen.
Tavoitteet: Oman osaamisen ja vahvuuksien tunnistaminen ja sen muotoilu hakudokumentteihin. Apuvälineiden löytäminen osaamisen tunnistamiseen.
Sisällöt:
Omien vahvuuksien, taitojen ja kykyjen puntarointi suhteessa tällä hetkellä tarjolla oleviin alan työpaikkoihin ja työtehtäviin.
Tulevaisuuden tarpeet omalla alalla, mitä niistä tiedetään.
Omat vahvuudet ja taidot koettuna konkreettisesti harjoitteluissa, työpaikoilla, harrastuksissa jne.
Kiinnostuksen ja motivaation merkitys työnhaussa.
Omat onnistumisen kokemukset.
Omat haasteet ja mahdolliset negat. kokemukset työnhaussa ja mitä on valmis niille tekemään.
Perehtyminen raporttiin Osaaminen 2035. Osaamisen ennakointifoorumin ensimmäisiä ennakointituloksia. Opetushallitus. Raportit ja selvitykset 2019:3.
Välitehtävä 2. Omat vahvuudet ja niiden peilaaminen työmarkkinatilanteeseen.
-
Tapaamiskerran ohjelma: Suunnitelma vertaisohjauksen toteuttamiseksi.
Tavoitteet: Oman ohjattavan löytyminen ja alustava suunnitelma ohjaukseen. Miten yhteistoiminnan voi aloittaa.
Sisällöt:
Ohjaus ja vertaisohjaus
Tavoitteiden asettelu ja osatavoitteet ohjauksessa
Ohjattavan uratoiveiden selvittäminen liittyen alaan, työpaikkaan ja työtehtäviin.
Proaktiivisuuden ja työnhaun pitkäjänteisyyden huomioon ottaminen ohjauksessa.
Miten ohjata oman osaamisen kartoittamiseen ja sen tekemiseen näkyväksi.
Mitä välineitä voin käyttää tai ohjata käyttämään? Mitkä ovat tuttuja minulle.
Ennakointi ennen ohjausta, missä asioissa voin tarvita apua.
Lähdettä edelliseen: Puhakka, O. 2017. Korkeakoulutettujen työnhaun ja työllistymisen tuen tarpeet– ”Ei pakottamista, vaan tsemppaamista ja joustavia mahdollisuuksia”. Tampereen yliopisto.
Välitehtävä 3. Alustava suunnitelma oman vertaisohjauksen toteuttamiseksi.
-
Tapaamiskerran ohjelma: Työpaikan hakeminen ja yrittäjyyden tukeminen
Tavoitteet: Tietää, millaisia välineitä ja kanavia voi käyttää työnhaussa. Osaa ohjata niiden käyttöön.
Sisällöt:
Mitä ovat eri työnhakukanavat ja mistä vertaisohjaajalla on jo kokemusta
Työhakemus, cv, portfolio, LinkedIn
Some työnhaun areenana, esim. teemaryhmiin liittyminen, yritysten seuraaminen somessa; omat postaukset ja muu näkyvyys eri yhteyksissä
Messut, rekrytapahtumat, rekrytointimediat työnhaun tukena
Omien verkostojen käyttö työnhaussa
Yritysten omien www-sivujen käyttö
Avoimen hakemuksen käyttö
Tuki ja palvelut työnhaun tueksi: oppilaitoksen mahdollisuudet, TE-toimistot, kuntien työllisyyspalvelut, Ohjaamot
Yrittäjyyden tuki: Uusyrityskeskukset sekä verkossa että livenä. TE-toimistot.
Osuuskunnat
Miten ohjata vertaista em. tiedon ja saatujen välineiden avulla
Materiaalia kuunneltavaksi ja katsottavaksi: Omapajan Podcast Apua työnhakuun verkosta, Isa Karlssonin työnhakuesitys (kansiossa), Laura Johanssonin esitys (kansiossa)
Välitehtävä: Työpaikan hakeminen ja yrittäjyyden mahdollisuudet
-
Tapaamiskerran ohjelma: Valmistautuminen työhaastatteluun
Tavoitteet: Osaa valmistautua työhaastatteluun, sekä verkossa tapahtuvaan että fyysiseen tapaamiseen, ja osaa ohjata myös vertaista valmistautumisessa
Sisällöt:
Tiedon hankinta organisaatiosta ja työtehtävästä (verkkosivut, some, blogi, muiden tiedot)
Hyviä kysymyksiä (esim. työtehtävän haasteet, mikä saa työntekijät viihtymään, miten uuden henkilön toivotaan kehittävän työtä, millaisessa tiimissä tulisit työskentelemään, mitä muuta?)
Mitä vahvuuksiasi ja kokemuksiasi korostat juuri tässä haastattelussa
Miten kiteytät osaamisesi?
Miksi yrityksen kannattaisi palkata juuri sinut tähän tehtävään?
Miten tuot esiin motivaatiosi tähän työpaikkaan / tehtävään
Miten osoitat työnantajalle energiatasosi?
Miten arvosi sopivat yrityksen arvoihin?
Miten voit ennakoida, millaisia kysymyksiä haastattelussa esitetään? Voisiko laatia jotain luonnoksia mahdollisiksi vastauksiksi?
Miten valmistaudut, jos on kyseessä ryhmähaastattelu?
Verkossa tapahtuvaan videohaastatteluun valmistautuminen. Tähän löytyy ohjeita urasivustoilta.
Haastattelun jälkipeli, miten toimia, jollei tullut valituksi
Reflektio työnhaun jälkeen
Mitä osaamista tulee hankkia, jotta onnistuu jatkossa?
Miten voi liittää yrityksen omaan verkostoon, jota voi olla hyötyä vastaisuudessa?
- Somessa (esim. LinkedIn) keskustelun käynti, esim. kun joku asia esillä, missä sinulla asiantuntemusta
Harjoitteet esim. videohaastatteluun liittyen. Tekniikan, valaistuksen jne. huomiointi.
Kaikkiin edellä mainittuihin teemoihin löytyy materiaalia erilaisilta urasivustoilta.
Välitehtävä: Oman videoesittelyn tekeminen
-
Tapaamiskerran ohjelma: Ohjausprosessin eteenpäin vieminen ja oman toiminnan arviointi
Tavoitteet: Osaa viedä ohjausprosessia eteenpäin arvioiden omaa toimintaa ohjaajana
Sisällöt:
Ohjausprosessin eteenpäin vieminen omassa vertaisohjauksessa:
Miten olen aloittanut tai aloittan ohjauksen?
Millaiset suunnitelmat minulla on oman ohjattavani kanssa, mitä toiveita ja tavoitteita?
Millä tavalla arvioimme ohjattavan tilannetta suhteessa työelämään?
Mitä olen suunnitellut ohjausprosessin kokonaisuuden? Miten jaottelemme toivotut / tavoitellut asiat eri kerroille?
Käyttämmekö jotain välineitä, esim. vahvuuksien luetteloa?
Ohjauksen orientaatiot. Mitä ajatukset niistä, miten hyödyntää?
Oman toiminnan arviointia vertaisena:
Ovatko tavoitteet ohjattavan tarpeiden ja toiveiden mukaisia? Miten prosessi etenee?
Millaista vuorovaikutus on? Kuuntelenko ja kohtaanko?
Olenko aidosti läsnä?
Vaikuttaako toimintaani jotkin persoonaani tai arvoihini liittyvät asiat?
Toteutuuko vertaisuuden kokemus? Toiminko eettisesti hyväksytyllä tavalla?
Välitehtävä: Oman ohjausprosessin työstö ja vinkit muille
-
Tapaamiskerran ohjelma: Ohjauksen haasteet ja lopettamisen suunnitelmallisuus
Tavoitteet: Hahmottaa erilaisia ohjauksen haasteellisia tilanteita ja osaa toimia niissä
Sisällöt:
Oman ohjausprosessin vaiheet. Pohdintoja ohjattavan kanssa, haasteiden pohdinta, vinkkien jakaminen
Ohjauksen sudenkuopat / haasteet
Miltä ammattilaisilta saa apua haastaviin tilanteisiin?
Vertaisuuden vastuiden erilaisuus ammattilaisten vastuiden kanssa
Katso OTE-hankkeen sivuilta videot ohjaustilanteista
Oman ohjaustoiminnan reflektointi
Yhteenveto ohjauksen sujumisesta yhdessä ohjattavan kanssa: Mikä toimi, mitkä ovat tavoitteet eteenpäin?
Yhteinen arvio tavoitteiden saavuttamisesta, menettelytavoista, vuorovaikutuksesta jne.
Vertaisuuden arviointi Työelämätuutorin omasta näkökulmasta
Välitehtävä: Ohjausprosessin raportin kirjoittamista
-
Tapaamiskerran ohjelma: Ohjausprosessin arviointi ja opintojakson lopetus
Tavoitteet: Osaa lopettaa ohjausprosessin suunnitelmallisesti ja osaa arvioida sitä
Sisällöt:
Oman vertaisohjauksen pohdintaa. Jokainen tuo jonkinlaisen yhteenvedon omasta ohjausprosessistaan ja siinä oppimistaan asioista.
Miten prosessit lopetettiin ja tehtiin yhteistä tilannearviota.
Työelämätuutori-osaamismerkki